Hjälpa till

Att hjälpa till i klubbarbetet är ett ypperligt sätt att lära sig mer och träffa likasinnade som brinner för det här med hunderiet.  Klubben drivs ideellt med våra gemensamma krafter så minst lilla hjälp man kan bidra med är varmt välkommet!

Som ny i verksamheten kan det vara svårt att veta vad man kan hjälpa till med och hur mycket tid arbetet kommer att kräva.  Så här nedan kommer en sammanställning av vad som finns att hjälpa till med

Gå med i en sektor
När man går med i en sektor blir man en del av ett team som tillsammans jobbar för att planera och sköta ett valt område. Det kan exempelvis vara att man som agilityintresserad går in i agilitysektorn och hjälper till att planera roliga aktiviteter, planerar träningar och träffar samt arrangerar tävlingar.  Har man mycket ideer och tycker det är kul att driva och engagera så är sektorsarbete toppen.

Varje sektor har en arbetsbeskrivning som talar om vilka uppgifter gruppen tillsammans förväntas sköta under året. Dessa är just nu under revidering men kommer presenteras här på sidan under hösten 2017. Önskar du hjälpa till i en sektor kan du kontakta valberedningen eller den sektor du är intresserad av.

Hjälpa till vid tävlingar
När vi arrangerar tävlingar finns det en rad olika uppgifter som vi behöver hjälp med, stora som små.   Dessa är oftast begränsade till en enskild tävlingsdag och passar därför dig som kanske inte har jättemycket tid att hjälpa till. Det är också väldigt nyttigt för den tävlingsintresserade att se hur det går till bakom kulisserna på tävlingar.

Spårläggare
Sökfigurant
Mottagare bruks
Skrivare
Banvakt
Starthandler
Tidtagare
Parkeringsvakt
Inropare
Löpare
Cafepersonal

Hjälpa till vid aktiviteter och arrangemang
Våra olika sektorer planerar och arrangera en rad olika träffar, träningar och arrangemang som inte faller under rena tävlingar. De kan också behöva hjälp med diverse uppgifter

Hjälpa till med underhåll
Utöver arrangemang, tävlingar och aktiviteter tas alltid hjälp hjärtligt emot för olika underhållsarbeten ute på vårat klubbområde.  De olika sektorerna kan även behöva hjälp med underhållsarbeten på utrustning och liknande. Det kan exempelvis vara röjning av motionsspår och MH bana,  tvättning och enklare reparationer av agilitypark eller bruks och lydnadshinder.

Bli  funktionär
Till olika tävlingar och prov finns det vissa roller som kräver utbildning. Det kan vara tävlingssekreterare som sköter administrationen runt en tävling, en tävlingsledare som sköter upplägg av tävlingen, domare eller beskrivare.  Är det här något som du är nyfiken på att eventuellt utbilda dig till kan man alltid börja med att gå brevid och se om det är något man skulle kunna tänka sig. Blir utbildning aktuellt hjälper såklart klubben till med detta.

Till vår kursverksamhet behöver vi alltid intresserade som vill lära sig mer och sedan bli instruktörer. Att hålla kurser och hjälpa hundägare att utvecklas är en av föreningens grundpelare.  Är du intresserad av att hålla kurser så är ett första steg att gå med som assistent till en instruktör på några kurser.

Vem kontaktar jag då om jag vill hjälpa till?
Det enklaste är att ta kontakt direkt med den sektor som ansvarar för området där du vill hjälpa till.  Om du är osäker på vem du ska kontakta går det utmärkt att kontakta ordföranden på ordforande@karlskogabhk.se så hjälper han er vidare.